SÄPO KALLAR FÖRFATTAREN BERTIL HÄGGMAN TILL FÖRHÖR

Den 9 maj 1964 förhördes författaren Bertil Häggman av Säpo på polishuset i Lund. Till min förvåning undrade Säpo om det skulle bli något våld i Stockholm under Chrusjtjevs besök i juni i Stockholm. Jag försäkrade för min del att något sådant inte var aktuellt.

Senare i maj 1964 före diktatorsbesöket började Säpo avlyssna en representant för den ryska antikommunistiska motståndsorganisationen NTS, som var bosatt i Lund. Han hade presenterats för mig på inrådan av dåvarande ordföranden i Konservativa studentföreningen i Lund och jag visste inte något om att ryssen var misstänkt för något. Det visade sig dock att Säpo misstänkte honom för brott mot kap. 8 i strafflagen. Av utskrifter av upptagningarna från avlyssningen framgår att jag vid ett besök hos ryssen skulle ha sagt:

Det skall hända saker (vid sovjetdiktatorns besök)…Kommer han, så blir det varma servetter, kommer han inte, så har vi vunnit en liten seger.

Det framgår inte riktigt klart av arkivhandlingarna om jag också var misstänkt för brott mot kap. 8 i strafflagen. Vid förhöret i polishuset angavs inte om jag var misstänkt för något brott. Några senare förhör i frågan förekom inte och givetvis inte något åtal.

Leave a Reply

